ŠkolaZdola na PREF

ŠkolaZdola na PREF
ŠkolaZdola je projekt, který má za cíl inovovat výuku na školách. Přáli bychom si, aby se v Česku učilo výrazně efektivnějším způsobem. Byli bychom rádi, kdybychom mohli do školy chodit s nadšením. Myslíme si, že výuka musí studenty hlavně bavit, protože pokud tomu tak není, nikdy se látku nenaučíme pořádně. Nechceme se ve škole vůbec nudit a nechceme, aby se po nás nudily další a další ročníky. Proto jsme se rozhodli začít něco dělat.
Nestačí Ti konstatování faktů, ale potřebuješ znát důvody proč to tak je nebo proč danou věc děláš? Máš představu, co se chceš a co se nechceš učit a dokážeš to podložit pádnými argumenty? Není Ti lhostejné, jak trávíš svůj čas? Chtěl bys mít možnost se více rozvíjet v oblastech, které Tě zajímají, ať už se jedná o matematiku, biologii nebo sport či hudbu? Jsi v nějakém předmětu napřed před spolužáky a při hodinách nemáš co dělat? Rád diskutuješ? Máš spoustu nápadů a chceš se o ně podělit? Měl bys zájem se podílet společně s několika skvělými lidmi na něčem, co MÁ smysl a co Tě posune dopředu?
Pokud si na některé z těchto otázek odpověděl ano, tak přesně Tebe hledáme. Neváhej se nám proto ozvat. Můžeš nám napsat na email janturon@email.cz nebo se rovnou přijít podívat na naše setkání do Čajovny U Zeleného stromu. Schůzky máme každou středu od 16:30.
PREF 2019
Ve dnech 14. až 16.11. jsme vyrazili na Pražský vzdělávací festival (PREF), který se konal v Průmyslovém paláci na Výstavišti Holešovice. Jeho cíli bylo mimo jiné seznámit návštěvníky s moderními trendy ve výuce, umožnit jejich sdílení a nastartovat progresivní změny českého vzdělávacího systému. K dispozici bylo více jak 210 hodin přednášek od více než 300 řečníků z Česka i jiných evropských států. Dále se zde nacházely stánky různých organizací, společností nebo škol, kde jsme měli možnost si popovídat s jejich zástupci nebo si vyzkoušet mnoho technologických novinek. Protože jsme navštívili opravdu hodně různorodých přednášek, seminářů či workshopů, tak vybereme pouze některé nejzajímavější.
Program začal ve čtvrtek ráno slavnostním zahájením, načež hned navázala přednáška od ministra školství Roberta Plagy, prvního místopředsedy Senátu Jiřího Růžičky a ředitele Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblíka, kteří představili státem do budoucna plánované inovace ve školství ve Strategii 2030+.
Poté jsme navštívili workshop představující projekt ÚSTR historylab.cz, který má zpestřit výuku dějin 20. století a naučit pracovat s prameny (zkoumání fotek, projevů v rádiu apod.). Následovala přednáška o novodobém pojetí výuky českého jazyka. Trend možná bude takový, že se bude postupně upouštět od vyučování skladby jazyka (např. druhy vět podle postoje mluvčího, grafické znázornění). Též jsme si ukázali, jak více zaujmout žáky, což je u češtiny často velký problém.
Většina seminářů však byla technického zaměření. Proto byl hned další seminář o čidlech PASCO. Tato společnost nabízí sady různých měřících přístrojů pro výuku biologie, fyziky a chemie. My jsme si mohli vyzkoušet sestavit galvanický článek z citronu nebo brambory. Čidla jsou bezdrátově propojena s tabletem či notebookem a vykreslují grafy v reálném čase. Poté lze s daty dále pracovat a vše je pochopitelně přizpůsobené pro výuku, takže je zde prostor i pro teoretický základ, tak pro odevzdání vypracovaných prací učiteli. Pokud bylo z celého festivalu něco, co by se opravdu mohlo reálně začít používat, tak jsou to právě čidla PASCO. Takto by totiž měla vypadat moderní výuka.
Postupně zjišťujeme, že počítačové hry jsou asi nejlepší cestou, jak se naučit danou problematiku. Lidé si poté tyto věci skvěle pamatují, protože si je sami zažili – ostatně nepozorujete to sami na sobě, že se neobyčejně vyznáte v tématech her, které hrajete? Nám bylo představeno využití Minecraftu ve výuce. Před přednáškou se nám zdálo, že to už není nic pro střední školy, ale velmi rychle jsme změnili názor. Dokonce jsou gymnázia, kde je Minecraft na programu více měsíců. Minecraft skrývá neuvěřitelné množství možností hlavně ve výuce informatiky, ale i dalších předmětů, jako je matematika, chemie či fyzika. Například v chemii se dá využít k práci s atomy, sloučeninami a ve fyzice k výuce vesmíru. A pochopitelně k programování – od jednoduchých algoritmů na úrovni Scratche až po JavaScript.
Z dalších technicky zaměřených přednášek pouze zmíním workshop o 3D tiskárnách, mnoho programu se týkalo robotiky a také nám bylo představeno mnoho novinek Microsoftu, které dokáží neuvěřitelným způsobem usnadnit práci nejen učitelům, ale i studentům. Velmi nás nadchl seminář o virtuální a rozšířené realitě. VR v sadách pro školy není ani příliš drahá, takže myslíme, že je reálné, abychom někdy měli i učebny s VR.
Dalším velkým typem přednášek byly prezentace škol. Měli jsme možnost se inspirovat od 1st International School Of Ostrava, Gymnázia Na Zatlance či SCIO škol. Součástí festivalu byla také otevřená třída prvního stupně Montessori školy. Získali jsme zde mnoho podnětů, které momentálně zpracováváme a dále rozvíjíme.

Za spolek ŠkolaZdola Radim Sobotka