Otázka za dva bludišťáky: Jak co nejlépe strávit dvě vyučovací hodiny Základů společenských věd (ZSV) ve 3. ročníku? Aktivním pobytem u Okresního soudu v Písku. Dobrovolníci z řad studentů 3.B zde byli v rámci exkurze nejprve poctivě pozavíráni do místností v přízemí budovy nazývané „eskorty“. Následně byli vystaveni nepříjemné realitě trestního soudnictví, a to s jedním konkrétním cílem – posílení právního vědomí.
Eskortní místnosti slouží především ke krátkodobému umístění osob, které jsou k soudu přiváženy jako obvinění z vazby či osob již odsouzených k výkonu trestu. Zavírat nevinné studenty do stejných prostor se na první pohled nejeví jako nezbytné ani žádoucí. V těch žácích, kteří si tuto zkušenost v malých prostorách (necelé 4 metry čtvereční) bez oken vyzkoušeli, však mohl zesílit pocit, že zde chtějí trávit čas naposledy.
Hlavním tématem výuky ZSV ve 3. ročnících je právo, resp. právní vědomí. Možná právě zde, v budově soudu, se nejlépe snoubí teoretická stránka učiva s praktickou ukázkou reality, aby společně posílily právní vědomí mladého člověka. Nemusíte se totiž zajímat o právo, ale právo se zajímá o vás.
Rozvernost studentů, kterou započal odchod z budovy školy, následně umocnila avizovaná vstupní kontrola u justiční stráže. Podobala se kontrolám na letištích – telefony se odevzdávaly, hluboké kapsy vydávaly svá tajemství, outfity bez pásků procházely testem soudržnosti.
Nepříjemné pocity, které se následně mohly dostavit ve strohých prostorách eskorty, předpovídaly tíhu, jíž budeme vystaveni u reálného soudního jednání. V jednací místnosti č. 301 nesledovali posléze studenti seriálovou soudkyni Barbaru ani soudce Alexandra. Byli vystaveni skutečným důsledkům jednání, s nimiž se může potýkat běžný obyvatel Písku obviněný z trestného činu. Příčinou přitom může být jen drobná nepozornost či nedbalost.
Velké poděkování patří paní ředitelce správy soudu, Ing. Evě Lisové, která zprostředkovala prohlídku prostor i účast na trestněprávním případu. Děkujeme rovněž panu Mgr. Martinu Královi, zkušenému samosoudci, který samotné jednání vedl. Po vynesení rozsudku a ukončení jednání věnoval velký prostor dotazům studentů, kterých nebylo málo. Byli jsme u toho, byli jsme přítomni – nejen fyzicky, ale i vědomě – cíl splněn.


