FYZIKÁLNÍ PROJEKT: HUDEBNÍ NÁSTROJ / CAMERA OBSCURA aneb FYZIKA NENÍ NUDA

   Žáci 2.B či 6.O si mohli během distanční výuky dobrovolně zvolit práci na projektu, ve kterém měli vlastnoručně vyrobit jednoduchý hudební nástroj (probírali jsme kapitolu ZVUK), nebo cameru obscuru (probírali jsme kapitolu SVĚTLO), vysvětlit fyzikální princip  a předvést spolužákům. Na výrobku pracovali po několik týdnů: vedli si pracovní deník, plánovali postup prací, překonávali překážky spojené se sháněním materiálu na výrobu, vlastní výrobou i závěrečnou prací, aby vše fungovalo, jak má. Připravovali prezentaci, kde kromě teorie a postupu výroby zaznamenali i výsledky své práce.
   Vzniklo 8 týmů a v nich pracovalo 21 žáků. Ne všichni však prokázali odhodlání práci dokončit :)
   Jako první se odvážně k prezentaci přihlásil tým z 2.B: Klárka Počtová + Simona Šimáková - vybraly si sestavení hudebního nástroje z několika sklenek, naladěných pomocí určitého množství  vody ve sklence. Předvedly vynikající prezentaci, kde zasvěceně líčily detaily práce s laděním  pomocí dolévání vody. Z jejich očí zářila  radost z fyzikálních objevů a radost z toho, že překonaly všechny obtíže a práci dotáhly do konce. Odměnou jim byl potlesk a pochvalná slova jejich spolužáků.
    V 6.O jsme si užili dvě prezentace: Nela Holanová + Ota Horažďovský + Ondřej Malý vysvětlovali chvění vzduchu v bambusové flétně, kterou hoši vlastnoručně vyrobili. Závěrečná hra na nástroj nadchla celou třídu. Druhá prezentace byla na temnou komoru: Ivan Roušal a Jan Makohus vyrobili cameru obscuru a vysvětlili spolužákům její princip i její využití v historii. Mohli jsme do temné komory vyrobené z krabice nahlédnout a spatřili jsme převrácený obraz.
    A tak jsme si tu nudu distanční výuky někteří také převrátili! Ten, kdo se nebál práce a vydržel u ní, byl odměněn fyzikálními zážitky, poznáním fyzikálních principů a radostí, kterou způsobil svým spolužákům. Těšíme se na zbývající prezentace!

video: